Pokud toužíte po brázdění vodních cest v roli kapitána, není nic jednoduššího než absolvovat kurz pro získání kapitánského průkazu. A kde jinde by se takový kurz měl konat než v krásném prostředí Českých Budějovic, Lipna a Hluboké nad Vltavou? Tento komplexní kurz nabízí nejen teoretickou přípravu k získání průkazu VMP (vůdce malého plavidla), ale také teorii nezbytnou pro získání MPZ (mezinárodní průkaz způsobilosti na moře) a teorii k vedení plachetnice. Bez ohledu na to, zda chcete slyšet burácení motoru nebo se chystáte spustit plachty na plachetnici, tento kurz Vás připraví na vše, co budete potřebovat k pohybu po vodě s jistotou. Ale to není vše! Součástí kurzu je také ověření vašich praktických dovedností jak na plachetnici, tak na motorovém člunu. Poté, co úspěšně složíte zkoušku před zástupci Státní plavební správy, která je součástí tohoto balíčku, budete mít kapitánský průkaz na loď v kapse a moře se stane vaším hřištěm. Více o kapitánském kurzu v Českých Budějovicích
Rychlá navigace: Malá plavidla bez kapitánského průkazu | Druhy průkazů | Vůdce malého plavidla | Vůdce rekreačního plavidla | Jak probíhají kapitánské zkoušky | Jaké znalosti se na kapitánské zkoušky očekávají | Co hrozí při řízení lodi bez oprávnění | Více informací o kurzu ke kapitánskému průkazu
Malá plavidla bez kapitánského průkazu
Ve vnitrozemí platí pro malá plavidla bez kapitánského průkazu následující omezení:
- motorový člun s maximálním výkonem motoru do 4 kW (5hp), kdy celková hmotnost člunu nepřesáhne 1000 kg – lze řídit po dovršení 15 let
- plachetnice do 12 m2 plochy plachet, kdy celková hmotnost včetně zatížení nepřesáhne 1 000 kg – bez věkového omezení
Pro lodi, které neodpovídají výše uvedeným parametrům potřebujete již kapitánský průkaz.
Jaké druhy průkazů můžete získat
- vůdce malého plavidla (VMP)
- mezinárodní průkaz vůdce rekreačního plavidla (MPZ)
Oba typy průkazů se rozlišují dle:
Oblasti plavby
- I – vnitrozemské české a zahraniční vody (základní oblast plavby)
- C- denní plavba v pobřežních mořských vodách do 1NM od pevniny nebo pobřežních ostrovů, do síly větru 4° Beaufortovy stupnice (pouze pro MPZ)
Typu lodě
- M – motorová loď (základní kategorie)
- S – plachetnice (volitelná kategorie)
Co je malé plavidlo
Z technické specifikace malých plavidel následně vyplývají i jednotlivá omezení pro držitele obou typů průkazů. Malé plavidlo tedy je:
- loď délkou nepřevyšující 20 m
- loď, která není určena nebo používána k vlečení, tlačení nebo vedení v bočně svázané sestavě jiných než malých plavidel
- loď, která není určena přepravě více než 12 osob
- loď, která není převozní lodí
K čemu je uživatel oprávněn coby vůdce malého plavidla
Jako malé plavidlo lze v praxi klasifikovat různé druhy plavidel, jako jsou motoráky, gumáky, hausbóty, pramice, plachetnice, vodní skútry. Tento průkaz je určen pro vnitrozemské vody a má celosvětovou platnost. Tento průkaz se rozlišuje na několik kategorií podle toho, o jakou loď se jedná:
- M20 – od 4 kW do 20 kW výkonu motoru
- M – nad 20 kW výkonu motoru
- S20 – od 12 m2 do 20 m2 plochy plachet
- nad 20 m2 plochy plachet
Jednotlivé subkategorie je možno navzájem kombinovat. Pouze s rozšířením typu C neboli též MPZ je možno omezeně se plavit na moři.
K čemu je oprávněn držitel mezinárodního průkazu vůdce rekreačního plavidla
Mezinárodní průkaz způsobilosti na moře je rozšiřujícím průkazem pro průkaz vůdce malého plavidla. Řízení plavidel v souladu s tímto oprávněním je povoleno:
- pouze pro plavby za dne
- do vzdálenosti 1 námořní míle od pobřeží
- vítr nesmí přesáhnout 4. stupeň Beaufortovy stupnice
- výška vln musí být menší než 1,2 m
Chci absolvovat kapitánský kurz i zkoušky!

Pokud toužíte po brázdění vodních cest v roli kapitána, není nic jednoduššího než absolvovat kurz pro získání kapitánského průkazu. A kde jinde by se takový kurz měl konat než v krásném prostředí Českých Budějovic, Lipna a Hluboké nad Vltavou? Tento komplexní kurz nabízí nejen teoretickou přípravu k získání průkazu VMP (vůdce malého plavidla), ale také teorii nezbytnou pro získání MPZ (mezinárodní průkaz způsobilosti na moře) a teorii k vedení plachetnice. Poté, co úspěšně složíte zkoušku před zástupci Státní plavební správy, která je součástí tohoto balíčku, budete mít kapitánský průkaz na loď v kapse a moře se stane vaším hřištěm.
Jak probíhají kapitánské zkoušky
Oba typy průkazů jsou vydávány Státní plavební správou a jsou určeny pro rekreační a sportovní plavbu. Mají celoživotní platnost, ale od 65. roku věku musí držitel povinně absolvovat lékařské prohlídky. Uchazeč se může na základní získání průkazu VMP i MPZ připravit samostudiem. Zákon nevyžaduje, jak uvádí přímo Státní plavební správa, absolvování kurzu ani pro získání průkazu vůdce malého plavidla, ani u mezinárodního průkazu vůdce rekreačního plavidla. Nicméně absolvování kurzu lze vřele doporučit. Školicí střediska zaručují přípravu na adekvátně odborné úrovni. A uchazeči se vzhledem k objemu nových znalostí samostudiu zpravidla ani tak nevyhnou.
Co čeká uchazeče na kurzu pro kapitánské zkoušky
Kurzy se skládají z teoretické a praktické části. Základní kurzy k průkazu vůdce malého pravidla a mezinárodního průkazu způsobilosti na moře jsou pouze teoretické, přičemž průkaz vůdce malého plavidla je povinný pro absolvování dalších kurzů navazujících. Praktickou zkoušku je nutno vykonat u průkazu pro lodě s motory o výkonu nad 20 kW a plachetnice nad 20 m2 v souladu s rozdělením na kategorie výše. Praktické zkoušky mohou vykonávat pouze pověřené osoby.
K připuštění do teoretické části je nutné splnit tyto podmínky:
- věk nejméně 16 let
- podání žádosti písemné či elektronické
- potvrzení zdravotní způsobilosti
- zaplacení poplatku ve výši 500 Kč
Pozor, bez potvrzení o vykonané praktické zkoušce nebude uchazeč Státní plavební správou přihlášen k termínu teoretické zkoušky. U kategorií, kde je praxe povinná, je tak nejprve nutné splnit právě praktickou část. Cena praktické zkoušky se pohybuje od 2 500 Kč do 4 000 Kč.
Jaké znalosti a dovednosti se od adepta na kapitánský průkaz očekávají
Teorie zahrnuje většinou asi 24 hodin výuky. Obvykle tak kurz má rozsah přibližně jednoho víkendu. Veškeré materiály včetně testovacích otázek obdržíte přímo na kurzu, shánět je proto nemusíte. Znalosti nabyté v kurzu a samostudium lze považovat pro úspěšné složení zkoušek za dostačující. Běžné je skládání testu na počítači. Co se týče oblastí, kterými se budete zabývat, primárně se bude jednat o:

- plavební provoz
- noční a denní signalizace
- zvukové signály, signalizace pro řízení plavby na vodní cestě, vytyčení vodních cest
- základy konstrukce plavidel
- základy první pomoci
- mezinárodní námořní právo a předpisy
- základy navigace a značení mořských vodních cest
- základy meteorologie
- základy bezpečnosti a záchrany života na moři
Rozsah praktické výuky pro kategorii M (motorové lodě) i S (plachetnice) bývá kolem 4,5 hodiny. Na výstupu budete plně připraveni na samostatnou plavbu. Naučíte se vše potřebné, co potřebujete ke spolehlivému a bezpečnému ovládání lodě včetně včetně její kontroly, samotného řízení a proplouvání plavební komorou, přistávací manévry a další zásadní dovednosti.
Co hrozí při řízení lodi bez patřičného oprávnění
Jakkoli se mohou zdát výše uvedené podmínky náročné, je nezbytné je podstoupit. Řídit loď bez příslušného oprávnění nelze. Obecně lze říci, že bez dokladu můžete obdržet pokutu ve výši až 100 000 Kč, a to pokud se přestupek oznamuje Státní plavební správě.
Chci absolvovat kapitánský kurz i zkoušky!
Pokud toužíte po brázdění vodních cest v roli kapitána, není nic jednoduššího než absolvovat kurz pro získání kapitánského průkazu. A kde jinde by se takový kurz měl konat než v krásném prostředí Českých Budějovic, Lipna a Hluboké nad Vltavou? Tento komplexní kurz nabízí nejen teoretickou přípravu k získání průkazu VMP (vůdce malého plavidla), ale také teorii nezbytnou pro získání MPZ (mezinárodní průkaz způsobilosti na moře) a teorii k vedení plachetnice. Poté, co úspěšně složíte zkoušku před zástupci Státní plavební správy, která je součástí tohoto balíčku, budete mít kapitánský průkaz na loď v kapse a moře se stane vaším hřištěm.